Det finns allmänna kammare, nationella kammare
och internationella kammare.
Det finns 32 allmänna kammare som arbetar
med olika slags brott,
till exempel stölder, snatterier, och misshandel.
Det finns ungefär en allmän kammare i varje län.
I städerna Stockholm, Göteborg och Malmö finns det flera.
Det finns 4 nationella åklagarkammare.
De sköter korruptionsmål, det vill säga olika mutbrott,
där tjänstemän tagit emot pengar eller gåvor
för att göra olagliga tjänster.
De sköter också polismål,
det vill säga när poliser är misstänkta för brott.
De sköter också säkerhetsmål, till exempel terroristhot.
De sköter också miljöbrott och arbetsmiljöbrott.
Det finns 3 internationella kammare.
De sköter brott över landsgränserna
och samarbetar med åklagare i andra länder.
Inom Åklagarmyndigheten finns också tre Utvecklingscentrum.
De finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.
De ska arbeta med rättsutveckling
vilket betyder att de ska fundera på hur brott ändras
och om straffen ska ändras.
Varje utvecklingscentrum arbetar med olika slags brott
till exempel våldsbrott, sexualbrott och smugglingsbrott.
Alla beslut av åklagare som överprövas
tas om hand av utvecklingscentrumen.
Riksåklagarens kansli
Riksåklagarens kansli är Åklagarmyndighetens huvudkontor.
Riksåklagarens kansli ansvarar bland annat
för verksamheten i Högsta domstolen.
Riksåklagaren
Riksåklagaren är chef för alla åklagare i Sverige
och chef för Åklagarmyndigheten.