Åklagaren är den som bestämmer
om ett brott ska tas upp i en domstol.
Det kallas för att åklagaren väcker åtal.
Åklagaren är med under rättegången i domstolen.
Vad är anhållande och häktning?
För att kunna göra en bra utredning
får åklagaren anhålla eller häkta misstänkta personer.
Åklagaren bestämmer om en misstänkt ska anhållas.
Om den misstänkte blir häktad
får han eller hon fortsätta vara frihetsberövad
Det finns noggranna regler
om hur länge man får vara anhållen och häktad.
Slutdelgivning
När förundersökningen är klar
får den som misstänks för brottet veta detta.
Det kallas slutdelgivning.
Den misstänkte har rätt
att få se all information från förundersökningen
och ska få chans att säga vad han eller hon tycker om den.
Beslut om åtal
När förundersökningen är klar bestämmer åklagare
om det ska bli en rättegång i domstol.
Det kallas att åklagaren väcker åtal.
Bara en åklagare kan väcka åtal.
Åklagaren har också åtalsplikt.
Det betyder att åklagaren måste väcka åtal
om det finns tillräckliga bevis för att någon
har begått ett brott.