Ökade resurser har lett till bättre resultat
Mellan 2018 och 2023 ökade Åklagarmyndighetens resurser med 52 procent. Det har lett till fler medarbetare och en tydlig förbättring av myndighetens resultat.
Läs merEn rad åtgärder har nu gjorts för att öka säkerheten. Redan i juni 2019 infördes åldersgräns på 15 år för vattenskoter och i maj i år kom lagen om förarbevis. Förarbeviset, som oftast är en digital handling i mobiltelefonen, ska vara med vid färden tillsammans med en id-handling. Även utländska förarbevis godtas. Här finns ett visst utrymme för samarbete mellan förare och polis, berättar kammaråklagare Johan Bülow (på bild nedan) på Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum.
– Om polisen kan få personens identitet fastställd på annat sätt, så går det ofta att lösa frågan. Botbeloppet för att köra vattenskoter utan att medföra förarbevis och id-handling är 500 kronor, och boten kan sedan 1 augusti 2022 utfärdas direkt på plats av polisen.
Att köra vattenskoter utan att ha något förarbevis ser man desto allvarligare på. Sedan lagen om förarbevis för vattenskoter infördes (och fram till och med sista augusti) har nio åtal väckts och fyra strafförelägganden utfärdats för olovlig vattenskoterkörning i Sverige som helhet.
– För olovlig vattenskoterkörning riskerar föraren 30 dagsböter första gången det händer, även om vi inte har någon fast praxis än.
Johan Bülow konstaterar att medierapporteringen visar att den nya regleringen av vattenskoteråkning har gett effekt
– Upplevelsen är att buskörningen har minskat genom att vem som helst inte har lov att framföra vattenskoter, vilket var själva syftet med att införa förarbeviset.
Den förare som bryter mot sjölagen genom att köra på ett störande sätt kan få en bot på 1 500 kr direkt på plats av polisen eller kustbevakningen. Om den som får boten godkänner den, så motsvarar det en dom som vunnit laga kraft. Om föraren inte godkänner boten blir det rättegång.
Det finns ingen färdig definition av vad som räknas som att köra på ett störande sätt, utan det handlar om att tolka lagtexten. Den talar om ”den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen”. Ytterst blir gränsdragningarna något som domstolar kommer att avgöra.
Sedan 15 maj 2022 kan dessutom förarbeviset omhändertas och återkallas på ungefär motsvarande sätt som ett körkort. Föraren blir då av med förarbeviset direkt på plats.
– Det är Transportstyrelsen som ansvarar för förarbevisen, och som kommer hitta en praxis för gränsdragningarna kring när det är aktuellt med omhändertagande och återkallande av förarbevis.
Just nu ser en utredning över var man ska få lov att köra vattenskoter och inte. Den ska redovisas senast den 3 oktober 2022.
Text: Sofia Mårtensson
Fotograf: Lars Dareborg (bild på kammaråklagare Johan Bülow), Åklagarmyndigheten (bild på vattenskoter).
Mellan 2018 och 2023 ökade Åklagarmyndighetens resurser med 52 procent. Det har lett till fler medarbetare och en tydlig förbättring av myndighetens resultat.
Läs merÅklagarmyndigheten är en allt populärare arbetsgivare bland unga jurister. Det visar en ny undersökning.
Läs merÅklagare som arbetar med ungdomar som brottsoffer, vittnen och misstänkta tycker att det är viktigt att unga människor har kunskap om rättsprocessen och att de har förtroende för rättsväsendet. Därför har Åklagarmyndigheten tagit fram ett utbildningsmaterial om rättsprocessen för gymnasieelever.
Läs merAvfallsbrottslighet räknas som den tredje största inkomstkällan för kriminella nätverk inom EU efter vapen och narkotika. Samtidigt bygger lagstiftningen i miljöbalken till stor del på egenkontroller och att företag vill göra rätt. Men nu växlar Sverige upp. På regeringens uppdrag ser tio myndigheter över vilka förändringar som behövs för att möta den ökande brottsligheten.
Läs mer