Åklagarmyndigheten

Hanteringen av kontaktförbudsärenden - nya riktlinjer

Som ett led i arbetet med att stärka hanteringen av kontaktförbudsärenden har Åklagarmyndigheten tagit fram nya riktlinjer på det här området. Handboken om kontaktförbud får också ytterligare översyn.
Foto: Bertil Ericson/TT

Åklagarmyndigheten har under en följd av år fortlöpande arbetat med att kvalitetssäkra och förbättra hanteringen av kontaktförbudsärenden. Den tillsyn som genomfördes 2008 av Åklagarmyndighetens Utvecklingscentrum i Göteborg visade att handläggningen rent allmänt höll god kvalitet men att det också fanns viktiga förbättringsområden när det gäller åklagarens hantering av kontaktförbud.

Ett resultat blev den handbok om besöksförbud, nu kontaktförbud, som kom hösten 2010. Syftet var att ge ett konkret och handfast stöd i handläggningen. Iakttagelserna från granskningen år 2008 har följts upp i den kontaktförbudsgranskning som genomfördes 2012-2013. Av tillsynsrapporten framgår att det skett förbättringar men att det krävs fortsatt arbete på området.

Trädde i kraft den 1 juni 2015

Handboken om kontaktförbud undergick ytterligare en översyn för att ge tydligare handledning i fråga om kommunikationsskyldigheten i kontaktförbudsärenden. Under hösten 2014 anordnade Utvecklingscentrum Göteborg ett erfarenhetsseminarium gällande risk- och proportionalitetsbedömningar för åklagare som hanterar kontaktförbudsärenden. För att ge ytterligare stöd för risk- proportionalitetsbedömningarna har utarbetats riktlinjer för detta, RåR 2015:2, vilka trädde i kraft den 1 juni 2015.

– Vi arbetar kontinuerligt med att stärka hanteringen av kontaktförbudsärenden inom myndigheten. De nya riktlinjerna är ett led i detta arbete och tanken är att de ska kunna ge närmare vägledning åt åklagarna när det gäller risk- och proportionalitetsbedömningar i kontaktförbudsärenden, säger kammaråklagare Gabriella Lundh, vid Utvecklingscentrum Göteborg.

Fortsatt förbättringsområde

Motiveringar av beslut i kontaktförbudsärenden är fortsatt ett förbättringsområde. Trots påpekanden i tillsynsrapport, handbok och förbättrade Cåbra-mallar kvarstod det vid granskningen 2012 brister i alltför många ärenden (Tillsynsrapport 2013:4, sid 5).

Under hösten 2014 och våren 2015 har vidare JO i en serie granskningar av beslutsmotiveringarna konstaterat att motiveringarna i 30-50 procent av ärendena inte uppfyller lagens krav. I en remiss till Åklagarmyndigheten har JO nu begärt yttrande över iakttagelserna samt en redogörelse för vilka åtgärder myndigheten finner skäl att vidta med anledning av iakttagelserna vid inspektionerna.

I handboken om kontaktförbud, avsnitt 5, finns en bra handledning att tillgå för hur kontaktförbudsbesluten ska motiveras. Åklagarmyndigheten kommer likväl att se över och ta ställning till vilka ytterligare åtgärder som kan komma att behöva vidtas med anledning av JO:s iakttagelser.

Publicerad 2015-12-17

Nyheter från åklagarmyndigheten

  • Priset

    Åklagarmyndigheten åter i toppen som drömarbetsgivare

    2017-03-22 I mars tog Åklagarmyndigheten emot tredje pris för mest attraktiva arbetsgivare för juriststudenter i Universums undersökning Företagsbarometern. Myndigheten placeras år efter år i toppen av den ranking som Sveriges juriststudenter gör av framtida arbetsgivare.

  • Omslaget

    Årsredovisning 2016

    2017-02-22 Åklagarmyndigheten har under 2016 fortsatt att visa stabila och goda resultat och en god förmåga att klara sitt uppdrag.

  • Omslaget

    Prioriterade prejudikatfrågor 2017

    2017-02-21 Listan över 2017 års prioriterade prejudikatfrågor har nu färdigställts. Riksåklagarens uppgift som åklagare i Högsta domstolen syftar till att få fram en enhetlig och tydlig praxis i rättsliga frågor av betydelse för åklagarverksamheten.

  • Läs mer