Åklagaren samarbetar med polisen

Åklagare utreder brott tillsammans med polisen.

Ofta är det polisen som börjar utreda ett brott. Men sedan kan en åklagare ta över och leda utredningen.
Utredningen kallas för en förundersökning.

Vid brott som är enkla att utreda kan polisen leda förundersökningen från början till slut.
Så är det ofta till exempel vid trafikbrott eller stölder.

Du kan läsa mer om hur polisen arbetar på polisens webbplats

Åklagaren utreder komplicerade brott

Vissa brott är svårare att utreda än andra. Den som utreder måste ha stor kunskap om juridik.

Vid sådana komplicerade utredningar är det alltid åklagaren som leder förundersökningen, inte polisen.

Ibland leder en åklagare förundersökningen trots att utredningen inte är så komplicerad.

Till exempel leder åklagare alla förundersökningar där den misstänkta personen är anhållen eller häktad.

Innehållet i förundersökningen är ofta hemligt

Ofta gäller sekretess för förundersökningar. Det betyder att åklagaren inte kan berätta om innehållet.

Anledningen är att till exempel misstänkta eller vittnen kan vilja ändra sina berättelser, om de får veta vad personen som blivit utsatt för brottet har sagt.

Sekretessen gäller så länge förundersökningen pågår.

När en förundersökning är klar och åklagaren har väckt åtal, blir förundersökningen oftast offentlig. Då får alla som vill läsa den.

Polis och åklagare pratar med varandraPolis och åklagare pratar med varandra.