Åklagarmyndigheten

Hoppa till innehållet

Stora förändringar i lagen om kontaktförbud den 1 juli

Nu införs nya reformer i lagen om kontaktförbud. Huvudsyftet är att fler kontaktförbud ska meddelas och att brottsofferperspektivet lyfts. Kammaråklagare Malin Wallén berättar här om de huvudsakliga förändringarna.

Kontaktförbud är en viktig skyddsåtgärd för att förebygga och förhindra brott. Det innebär att den som förbudet gäller (i fortsättningen förbudspersonen) inte får besöka eller på annat sätt ta kontakt med eller följa efter den som förbudet ska skydda (i fortsättningen skyddspersonen). Själva grunden för kontaktförbudslagstiftningen finns kvar men blir kraftfullare i och med lagändringen.

Tre syften med lagändringen

Den nya lagstiftningen, som snart träder i kraft, har framför allt tre syften: 

  • att fler kontaktförbud ska meddelas
  • att kontaktförbudets brottspreventiva funktion ska stärkas
  • att kontaktförbud ska åstadkomma ett mer reellt skydd för den utsatta personen. 

För att möjliggöra det här införs en ny grund i lagstiftningen om kontaktförbud: Risk för otillbörlig övervakning. Dessutom ska kontaktförbud kunna meddelas i syfte att förhindra en person att påverka skyddspersonen att inte lämna uppgift till domstol eller brottsbekämpande myndigheter. Det införs också en presumtion för ordinärt kontaktförbud i vissa specifika fall i samband med att förbudspersonen har dömts för brott mot skyddspersonen.

Otillbörlig övervakning

Otillbörlig övervakning handlar om att en person övervakas utan samtycke genom till exempel GPS-sändare eller dolda kameror. 

– Det handlar om att den typ av oönskade beteenden som i dag inte täcks av kontaktförbudslagstiftningen kommer att kunna läggas till grund för ett beslut om kontaktförbud, säger Malin Wallén, kammaråklagare på Åklagarmyndighetens Utvecklingscentrum.

En ny grund för kontaktförbud 

– Likaså ska kontaktförbud kunna meddelas när det finns en risk för att en person utsätter en förhörsperson för påtryckningar inför en kommande rättsprocess. Det kan exempelvis handla om ett brottsoffer som ska höras i polisförhör eller ett vittne som behöver skydd i samband med vittnesmål i domstol. Främst är det tänkt att den nya grunden ska kunna tillämpas i ärenden med kriminella nätverk eller i en hederskontext, säger Malin Wallén.

Presumtion för ordinärt kontaktförbud

Det införs också en presumtion för ordinärt kontaktförbud efter allvarliga brott i nära relation. 

– Presumtionen innebär en bevislättnad för åklagaren vilket gör att det blir enklare och går snabbare att utreda förutsättningarna för kontaktförbud. Bevislättnaden innebär i praktiken att åklagaren inte behöver göra en lika omfattande riskbedömning inför sitt beslut. 

– För att presumtionsregeln ska vara möjlig att tillämpa krävs att förbudspersonen dömts för brott mot skyddspersonens liv, hälsa, frihet eller frid och att skyddspersonen är närstående eller tidigare närstående till förbudspersonen. Vidare krävs att brottslighetens straffvärde uppgår till fängelse i sex månader eller mer. Om domen avser hedersförtryck eller olaga förföljelse gäller dock inte kravet på att parterna varit närstående och inte heller kravet på straffvärde berättar Malin Wallén. 

Därtill har man beslutat om att ett särskilt utvidgat kontaktförbud ska kunna meddelas som en förstahandsåtgärd. 

– Tidigare var det först efter en överträdelse av ett utvidgat kontaktförbud som ett särskilt utvidgat kontaktförbud kunde aktualiseras. Nu har lagstiftaren gjort det möjligt för åklagaren att i vissa fall snabbare kunna meddela ett särskilt utvidgat kontaktförbud. Den förändringen och införandet av presumtionsregeln innebär att kontaktförbudets brottspreventiva funktion stärks. Det är en viktig förändring för skyddspersonen, säger Malin Wallén.

Husrannsakan

– Åklagare och domstol får nu också möjlighet att fatta beslut om husrannsakan för att eftersöka förbudspersonen vid delgivning av kontaktförbud. Det minskar risken för att förbudspersonen kan hålla sig undan en delgivning och därmed dess straffrättsliga konsekvenser. Lagändringen ger åklagaren ett verkningsfullt medel för att kunna genomföra delgivningen av beslutet, säger Malin Wallén.  

Restriktivitetskravet slopas

Av förarbetena till nuvarande lagstiftning framgår ett restriktivitetskrav som innebär att tillämpningen ska vara restriktiv om förbudspersonen inte tidigare har begått brott mot någons liv, hälsa, frihet eller frid. 

– Nu avskaffas restriktivitetskravet. Att det försvinner förväntas innebära en stor skillnad för åklagarnas riskbedömning eftersom fler omständigheter kommer att väga tyngre. Sannolikt kommer fler kontaktförbud meddelas i de ärenden där förbudspersonen inte tidigare är dömd, säger Malin Wallén.

Större geografiska områden

En annan viktig förändring är att det ska bli möjligt att, vid utvidgade och särskilt utvidgade kontaktförbud, besluta om större geografiska områden som förbudspersonen inte får vistas i. Genom ändringarna ger kontaktförbudet ett mer reellt skydd för skyddspersonen och förbudets brottspreventiva funktion stärks eftersom det innebär att polisen får bättre möjligheter att hindra eventuella brottsliga angrepp mot skyddspersonen. 

– När åklagaren beslutar om förbudsområdets storlek vid utvidgade kontaktförbud efter lagändringen ska skyddspersonens behov av skydd i större utsträckning beaktas.  Förbudsområdet ska nu vara så avgränsat att skyddspersonen inte ska riskera att stöta ihop med förbudspersonen när hon eller han lämnar sin bostad.

Det kan också beaktas att skyddspersonen ska hinna sätta sig i säkerhet om förbudspersonen kommer in i förbudsområdet. 

– Vid bedömningen av förbudsområdets storlek vid särskilt utvidgade kontaktförbud ska åklagaren särskilt beakta skyddspersonens behov av skydd. Det innebär att förbudsområdets storlek bör vara så stort att polisen ska ha en möjlighet att hinna rycka ut och stoppa förbudspersonen eller att skyddspersonen hinner sätta sig i säkerhet vid ett inträde i området, berättar Malin Wallén.  

Större möjligheter att förordna rättsliga biträden för barn

Ytterligare en reform den 1 juli är att förbudspersoner under 18 år ska förordnas ett offentligt biträde om det inte redan finns en offentlig försvarare. Och för en skyddsperson under 18 år kan en särskild företrädare för barn förordnas. En situation då ett barn kan få en särskild företrädare är när förbudspersonen är barnets vårdnadshavare eller av andra skäl inte kan förväntas tillvarata barnets rätt i kontaktförbudsärendet.

– En särskild företrädare för barn övertar vårdnadshavarnas beslutanderätt i frågor som exempelvis om barnet ska förhöras i utredningen. Om barnets vårdnadshavare också är förbudspersonen finns risk att en intressekonflikt uppstår och att vårdnadshavaren därmed inte tillvaratar barnets rätt. När det nu blir möjligt att förordna en särskild företrädare undanröjs den risken eftersom denne fattar beslut i frågor som rör barnet i kontaktförbudsärendet. 

– Det här innebär betydelsefulla förändringar för åklagarens utredningsunderlag eftersom det sannolikt leder till att fler förhör med barn hålls i ärenden om kontaktförbud till skydd för barnet. Den särskilda företrädaren kommer också att kunna ta ställning till om barnet behöver ett kontaktförbud.

Totalt sett fler omständigheter än tidigare får betydelse 

Efter att Åklagarmyndigheten tidigare kritiserats för att det meddelats för få kontaktförbud gjorde myndigheten 2023 en egen kartläggning över avslagsbesluten. Den visade att cirka 70 procent av alla av ansökningar om kontaktförbud fått avslag. 

– Lagändringarna innebär sammantaget en lägre tröskel för bedömningen att det föreligger en klar och konkret risk för det oönskade beteendet, och det är något som vi åklagare verkligen välkomnar, avslutar Malin Wallén. 

Text: Anna Knöfel Magnusson

 

Fakta
Kontaktförbud

Ordinärt kontaktförbud (90 procent av alla ansökningar är om ordinärt kontaktförbud) innebär att den som får kontaktförbud inte får besöka, ta kontakt med eller följa efter den som ska skyddas. 

Utvidgat kontaktförbud innebär att den som får kontaktförbud inte heller får vara i närheten av den skyddade personens bostad, arbetsplats eller andra ställen där den brukar vistas. 

Särskilt utvidgat kontaktförbud innebär att den som får kontaktförbud inte heller får vara i ett större område kring den skyddade personens bostad, arbetsplats eller andra ställen där den brukar vistas. 

 

Åklagarmyndigheten

010-562 50 00

;