Åklagarmyndighetens

Anna Mahdessian, it-administratör i Stockholm

Hur kommer det sig att du började på Åklagarmyndigheten?

– Jag ville ha ett jobb där jag fick koncentrera mig på it-frågor och av en slump hittade jag just en sådan ledig tjänst på Åklagarmyndighetens webbplats. Arbetet innebär att jag får jobba väldigt brett med it och dessutom med anknytning till samhällsfrågor, vilket passar mig jättebra. Redan på anställningsintervjun kände jag att det var en modern arbetsplats med trevliga människor, så allt stämde.

Berätta om din utbildningsbakgrund och tidigare arbetslivserfarenhet.

– Jag är från början historiker, men när jag kom till Sverige från Armenien så insåg jag att jag behövde byta inriktning. Jag studerade it och pedagogik på Stockholms universitet och Tekniska högskolan och sedan arbetade jag några år med it-utbildning på olika företag innan jag hamnade här.

Hur har din utveckling på Åklagarmyndigheten sett ut?

– Jag började på myndigheten i februari 2015 och jag har samma roll nu som då, det vill säga jag är it-administratör på Södertörns åklagarkammare och ansvarar för kammarens it-frågor.

Vad innebär din roll?

 – Som it-administratör ansvarar jag för datorer, skrivare, passerkort, mobiler och annat som har med it att göra. Eftersom åklagarna fattar beslut om t.ex. anhållande eller begäran om häktning i våra it-system så måste allt fungera. På Åklagarmyndighetens huvudkontor finns en it-avdelning som arbetar med drift och utveckling och jag ser det som att jag som it-administratör är en länk mellan den komplicerade tekniken och de som använder den. 

Beskriv en typisk arbetsdag.

– När jag kommer på morgonen börjar jag med att kolla mejlen. Det är oftast rätt många meddelanden från polisen, domstolen och andra som behöver tas om hand.

– Men mest jobbar jag med ärendehanteringssystemet Cåbra, SharePoint, programuppdateringar, installation av nya och gamla datorer, synkning av telefoner, hantering av övervakningssystem och filmer, beställning av it-utrustning och även användarbehörigheter. Tillsammans med två andra kollegor administrerar jag hemliga tvångsmedel.

– Att jag också har pedagogisk erfarenhet har jag faktiskt haft stor nytta av i jobbet. Jag lägger gärna fem minuter extra på att förklara något, eftersom jag vet att det lönar sig i det långa loppet. Till exempel är det givande att kunna hjälpa åklagarna med de Power point-presentationer som de ibland skapar till rättegångarna. Genom ljudfiler, bilder och animation visualiserar vi informationen, gör den strukturerad så att det blir lätt att presentera i domstolen.

Berätta om din arbetsplats!

 – Vi är ungefär 60 personer som arbetar här, av dem är elva administratörer och resten åklagare. Det är en väldigt trygg och stabil arbetsplats med bra villkor. Man kan gå tidigare från arbetet om man har jobbat in tiden innan och det går absolut att kombinera arbetet med familj och fritid. Det är trevlig atmosfär här: ingen hierarki på arbetsplatsen utan alla jobbar tillsammans mot samma mål.

– Något som är viktigt för mig är att arbetsplatsen genomsyras av goda värderingar och att de som jobbar här vill göra en insats för samhället. Det känns som att man med sitt jobb bidrar till ett bättre samhälle, och det är en jättebra känsla!

Vad är det bästa med ditt arbete?

– Det är att jag får jobba med teknik och att lösa problem, just problemlösningen är rolig, tycker jag. Sedan är det ett mycket tacksamt jobb för alla blir så glada när man kan hjälpa dem.