Åklagarmyndigheten

Hoppa till innehållet

Åsa Jonsson, kammarchef

Det var många år sedan som Åsa började arbeta som åklagare. Nu är hon chef och trivs mycket bra.

Vad gör du som chef på åklagarkammaren?

– Jag planerar och leder arbetet för alla medarbetare här i Umeå. Jag beslutar till exempel vilken åklagare som ska utreda vilka brott. Jag har också mycket kontakt med cheferna på andra åklagarkammare, bland annat i Östersund och Uppsala.

Vad är bra ledarskap?

– Det är viktigt att varje medarbetare får uppgifter som passar just henne eller honom.

Hur är det att vara chef?

– Det är ett förtroende att få det ansvaret. Mina medarbetare fattar många egna beslut och de vill göra ett bra jobb. Jag finns där för att stötta dem och se till att de har lagom mycket att göra.

– Jag vill vara en närvarande och kommunikativ chef. Medarbetarna ska kunna komma till mig och berätta sådant som de tycker är viktigt. De ska också kunna ge mig kritik för sådant som de tycker att jag har gjort dåligt. Det är ett sätt att utveckla mig.

Vad är det bästa med ditt arbete?

– Det är härligt att se medarbetare utvecklas och klara av svårare uppgifter. När jag har tänkt ut något som skulle kunna passa en person och det blir bra – då är jag stolt och nöjd!

Åklagarmyndigheten

010-562 50 00