På Åklagarmyndigheten får jag arbeta med datorer som är min hobby. Det finns många intressanta arbetsuppgifter här, säger Martin Hahn.

Han arbetar som drift-tekniker på it-avdelningen på Åklagarmyndighetens huvudkontor.
Martin Hahn har tidigare arbetat på företag och med forskare. Han sökte sig till Åklagarmyndigheten för att han tyckte att arbetsuppgifterna verkade mer lockande.
– Vi har flera egna it-system som jag jobbar med att se till så att de fungerar. Säkerheten här är också mycket viktig, både i datorerna och i systemen, säger Martin.
Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?
– Det är olika. I fredags testade jag en uppdatering som ska installeras på alla datorer. Jag ville se att allting fungerar så att användarna förstår vad de ska göra. Det kan ta en hel arbetsdag. Andra dagar kan det vara mer kontakt med användare som behöver hjälp att lösa problem.
Vad är det bästa med att vara anställd på Åklagarmyndigheten?
– Jag är intresserad av hur samhället fungerar. När man jobbar här ger man något till samhället i stort. Om jag kan gå till jobbet och hjälpa till så att åklagarnas datorer fungerar, så att de kan ägna sig åt sitt, då har jag gjort ett bra jobb, säger Martin Hahn.