Årsredovisning 2016

Åklagarmyndigheten har under 2016 fortsatt att visa stabila och goda resultat och en god förmåga att klara sitt uppdrag.

Omvärldsförändringar ställer nya krav på Åklagarmyndigheten. Brotten blir alltmer omfattande, komplexa och internationella. Ett exempel på detta är de it-relaterade brotten som har ökat under senare år. För att möta detta har myndigheten under året genomfört utbildningar och utvecklat metodstöd.

En ökad gängkriminalitet med stark koppling till vissa geografiska områden har också kommit att ställa rättsväsendet inför nya utmaningar.

Åklagarmyndigheten samverkar med övriga myndigheter inom rättsväsendet för att bekämpa grov organiserad brottslighet, varvid de särskilt utsatta områdena numera finns i fokus.

Åklagarmyndigheten är en resursmässigt liten men kompetensmässigt stark länk i rättskedjan.

Publicerad 2017-02-22

Nyheter från åklagarmyndigheten

• ”Snabbare lagföring är bra för alla”

I början var många skeptiska till projektet Snabbare lagföring. Varför ska vi lägga resurser på det här? Nu är däremot enigheten stor om att det är bra för alla: åklagare, polis, domstol och de inblandade parterna. Och för åklagarna innebär det att mindre tid behöver läggas på hanteringen av stölder och andra brott som är enkla att utreda.

• Eurojust – det europeiska rättssamarbetet kraftsamlar

Under coronakrisen försöker kriminella nätverk ute i Europa utnyttja situationen. I Tjeckien hackades ett datorsystem på ett sjukhus. I Tyskland har försök gjorts att sälja stora partier icke godkända munskydd och dålig handsprit. Men EU:s myndighet för straffrättsligt samarbete, Eurojust, hjälper medlemsstaterna att bjuda på hårt motstånd.