Tidigare har det bara varit möjligt att expediera handlingar elektroniskt till domstolarna i storstäderna under helger, medan jouråklagare i övriga delar av landet varit tvungna att använda mer resurskrävande manuella rutiner vid kommunikation med domstolarna under jourtid.
Chefsåklagare Gunnar Brodin, som är nationellt ansvarig för åklagarjouren, är glad över att den nya rutinen är på plats:
– Den här rutinen är en viktig pusselbit för att förbättra arbetsmiljön för åklagarna under jourpassen. Efter flera års arbete och diskussioner med Domstolsverket är rutinen nu äntligen på plats. I storstäderna där elektronisk expediering redan i dag är en rutin är våra erfarenheter att det fungerar väl, säger Gunnar.
Arbetet har föregåtts av många diskussioner med de fackliga organisationerna. Emma Berge, ordförande i Saco-S inom Åklagarmyndigheten berättar:
– Det här är en fråga som Saco-S har drivit under många års tid så det känns fantastiskt att det äntligen är på plats. Nu är det viktigt att det blir samma rutiner i hela landet, säger Emma.