Tillsynsavdelningens årsrapport 2015

Åklagarmyndighetens tillsynsavdelning har lämnat en årsrapport till riksåklagaren om avdelningens verksamhet under år 2015. I årsrapporten sammanställs ett antal beslut av särskild betydelse som har meddelats av riksåklagaren, JO och JK under året.

Justitieombudsmannen (JO), Justitiekanslern (JK) och Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden (SIN) brukar beskrivas som organ av extraordinär natur för medborgarnas rättssäkerhet. Riksåklagaren bedriver till skillnad från dessa organ så kallad ordinär tillsyn. Typiskt sett är extraordinär tillsyn inte avsedd att ersätta den tillsyn som ordinära tillsynsorgan bedriver.

Tillsynsavdelningen är ansvarig för riksåklagarens rättsliga tillsynsverksamhet. Denna tillsynsverksamhet syftar till att säkerställa hög kvalitet och rättssäkerhet i åklagarverksamheten.

Riksåklagarens tillsyn tar sikte på åklagares handläggning av enskilda ärenden. Vid avdelningen handläggs riksåklagarens särskilda tillsynsärenden och remisser från de externa tillsynsorganen JO, JK och SIN. Under 2015 har remisserna från JO och JK minskat kraftigt; under 2015 inkom sammanlagt 23 remisser från JO och JK jämfört med 48 under 2014. Riksåklagaren å sin sida beslutade att inleda särskilda tillsynsärenden i 47 fall jämfört med 42 under 2014.

Publicerad 2016-02-26

Nyheter från Åklagarmyndigheten

• ”Snabbare lagföring är bra för alla”

I början var många skeptiska till projektet Snabbare lagföring. Varför ska vi lägga resurser på det här? Nu är däremot enigheten stor om att det är bra för alla: åklagare, polis, domstol och de inblandade parterna. Och för åklagarna innebär det att mindre tid behöver läggas på hanteringen av stölder och andra brott som är enkla att utreda.

• Eurojust – det europeiska rättssamarbetet kraftsamlar

Under coronakrisen försöker kriminella nätverk ute i Europa utnyttja situationen. I Tjeckien hackades ett datorsystem på ett sjukhus. I Tyskland har försök gjorts att sälja stora partier icke godkända munskydd och dålig handsprit. Men EU:s myndighet för straffrättsligt samarbete, Eurojust, hjälper medlemsstaterna att bjuda på hårt motstånd.