Anna Engelind, chefsadministratör i Umeå

aetelefon.jpg

Hur kommer det sig att du började på Åklagarmyndigheten?

- Det var en slump att jag såg annonsen och det verkade vara ett drömjobb som innehöll allt som jag tycker är roligt. Jag sökte jobbet och det har jag inte ångrat.

Berätta om din utbildningsbakgrund och tidigare arbetslivserfarenhet.

 - Jag gick treårig ekonomisk linje på gymnasiet och har läst några kurser på högskolan. Jag har också fått vidareutbildning hos tidigare arbetsgivare. Tidigare har jag bland annat arbetat på Skolinspektionen och tingsrätten.

Hur har din utveckling på Åklagarmyndigheten sett ut?

- I januari 2014 började jag som vice chefsadministratör här på åklagarkammaren och i oktober samma år blev jag ordinarie chefsadministratör.

Anna pratar till grupp

Vad gör en chefsadministratör?

- Mitt ansvar är att vara chef för åklagarkammarens administratörer och fördela arbetet. Jag arbetar med fakturahantering, reseräkningar, semesterplanering och ekonomi. Jag är inte så mycket inblandad i brottsutredningarna, utan jobbar mer med planering och uppföljning. Man kan kanske säga att jag är spindeln i nätet.

Beskriv en typisk arbetsdag.

- Jag brukar komma vid åttatiden och det första jag gör är att gå igenom mejlen, bland annat svarar jag på frågor från domstolarna, polisen och allmänheten. Om det är någon medarbetare som är sjuk ser jag till att andra kollegor tar hand om den personens arbetsuppgifter.

Anna fikar med kollega- Jag gillar att det är lite tempo i verksamheten. Vårt arbete styrs av händelser som inte går att förutse. Därför kan det vara svårt att veta säkert hur dagen ska bli, även om jag förstås försöker planera. Men det är ju också det som är charmen med jobbet, att det händer saker hela tiden!

- Oftast går jag hem vid halv fem så det är vanliga kontorstider som gäller. Jobbet lämnar jag på kontoret.

Vad är det bästa med ditt arbete?

- Det bästa är variationen! Jag jobbar med många olika saker och det blir aldrig tråkigt.